zondag 3 februari 2013

Het beste wat je als vader kan doen voor je dochter



‘Het beste wat een vader voor zijn dochter kan doen is van haar moeder houden’ is een quote van Elaine S. Dalton, waarvoor we haar hartelijk mogen bedanken. Maar natuurlijk is het ook voor de zoon even belangrijk, dat de vader en moeder elkaar hun liefde tonen. Helaas zijn we het binnen de moslimgemeenschap niet gewend om elkaar  onderling liefde en affectie te tonen. En dat terwijl onze profeet Mohammed, vrede zij met hem, dat juist wel deed. Hij kuste zijn vrouw, hij kuste zijn kinderen; hij sprak er over met anderen hoe belangrijk die onderlinge barmhartigheid was.

Waarom volgen wij deze soenna niet? Waarom is het ‘hasjoema’ om je zoon te kussen als hij ‘groot’ is geworden? Waarom is het een schande je man een kus te geven in het bijzijn van de kinderen of van je schoonfamilie? Ik weet nog dat mijn man mij, toen we voor het eerst naar zijn familie gingen, opdroeg om uit zijn buurt te blijven: als je het maar uit je hoofd laat om mij te kussen waar mijn vader bij is. Ik antwoordde: “Maak je niet druk, mijn ouders hebben ook nooit bij elkaar op schoot gezeten toen ik kind was.”  En dat was waar. In mijn cultuur – ik ben half Drents, half Gronings -  waren we het ook niet gewend elkaar te knuffelen, mijn ouders niet en mijn ouders ons als kinderen ook niet. Dit betekende overigens niet dat mijn ouders niet van elkaar of van ons hielden.

Een paar jaar na mijn shahada (geloofsgetuigenis) leerde ik echter dat onze profeet zich niet schaamde om zijn vrouwen te kussen waar anderen bij waren. Hij sprak er openlijk over om als voorbeeld te dienen. Ook liep hij arm en arm met zijn vrouwen over straat. Ook staat hij erom bekend zijn kinderen regelmatig te kussen. Elke keer als zijn dochter Fatima binnenkwam, begroette hij haar vol blijdschap en met een kus.

Er gaan verschillende overleveringen over onderlinge affectie in een gezin. Ik noem er twee.
Omar de zoon van Abi Salama verhaalt dat hij de profeet, vrede zij met hem, had gevraagd: “Mag een vastende iemand anders kussen?” Toen zei de Profeet,  vrede zij met hem: “Vraag het aan deze persoon.” Hij bedoelde Omar´s eigen moeder Oem Salama. Toen vertelde zijn moeder hem dat de profeet, vrede zij met hem, het wel deed. Toen zei hij: “Ja, maar boodschapper van Allah,  van u zijn al uw voorgaande en toekomstige zonden al vergeven!” Toen zei de profeet, vrede zij met hem: “Jazeker, maar ik ben de meest godsvruchtige en godvrezende van jullie allemaal.” 
(Overgeleverd door Muslim).

Met de laatste zin bedoelt hij, dat als zelfs hij – de meest godsvruchtige en godvrezende mens op aarde – zijn vrouw een kus gaf terwijl hij vastte, het voor zijn volgelingen zeker toegestaan was. Het geeft ook aan dat de profeet, vrede zij met hem, echt niet bij elke kus geslachtsgemeenschap wilde of daar toe neigde, maar dat hij gewoon liefde, genegenheid en waardering toonde. Tot slot maakt het duidelijk, dat hij zich er niet voor schaamde om de buitenwereld te tonen dat hij van zijn vrouwen hield.

De tweede overlevering staat zowel in de verzameling van Muslim als van Bukhari en is van Aboe Hoeraira. De boodschapper van Allah, vrede zij met hem,  kuste zijn kleinzoon Hasan ibn Ali, terwijl Aqra ibn Haabis naast hem zat. Aqra zei: “Ik heb tien kinderen, maar ik heb nog nooit één van hen gekust.” De Boodschapper van Allah keek hem aan en zei: “Wie niet genadig (vriendelijk) is voor anderen, zal geen genade ontvangen.”

De profeet, vrede zij met hem, leert ons een belangrijke les hiermee. Wees genadig, wees vriendelijk tegenover je vrouw of je man en jullie kinderen. Man en vrouw moeten zich daarom niet schamen om elkaar regelmatig te vertellen dat ze van elkaar houden en de kinderen mogen dit horen. Hierdoor leren de kinderen dat hun vader en moeder voor elkaar bestemd zijn,  dat ze elkaar blij maken, elkaar laten lachen, elkaar troosten, elkaar beschermen en elkaar verheffen. Maar Allah kan het nog veel mooier zeggen:
“En van Zijn tekenen is, dat Hij partners voor jullie uit jullie zelf heeft geschapen, zodat jullie gemoedsrust bij hen kunnen vinden, en Hij heeft liefde en genegenheid tussen jullie geplaatst.” (30:21)
“… Zij zijn een gewaad (ter bescherming en ter comfort) voor jullie, en jullie zijn een gewaad voor hen.” (2:187)


Laten we het voorbeeld van de profeet, vrede zij met hem, volgen en ons bevrijden van gewoonten en gebruiken die ons onnodig gevangen houden. Kus je vrouw, kus je kinderen! Vertel elkaar dat je van elkaar houdt! 
Het gezin is de belangrijkste oefenplaats voor elk van ons. Het is de samenleving in het klein. Elk gezinslid is als een spiegel voor de ander. En de ouders, dat  zijn de belangrijkste spiegels. Kinderen kopiëren werkelijk alles wat ze zien en horen van hun ouders. Wat hebben we liever: dat kinderen van ons leren wat liefde is, of dat ze het leren op straat of door televisie te kijken?

Geen opmerkingen: