maandag 16 februari 2015

Met de haren erbij gesleept

Er worden steeds meer aanslagen gepleegd in naam van de islam. Er wordt dood en verderf gezaaid in naam van mijn religie. Maar wat heb ik ermee te maken?

Alleen al door het feit dat zij hun moorden plegen en hun verkrachtingen verrichten in de naam van de islam, word ik er met de haren bij gesleept. Of ik wil of niet.



Wie gelooft mij als ik zeg dat de islam moorden en verkrachten niet voorschrijft, maar juist verbiedt? Wie zou mij nou geloven, terwijl er moslims zijn die roepen dat het omgekeerde waar en goed is. Zij roepen veel harder dan ik. Wie zal mij horen?

We kunnen de anderen niet de schuld blijven geven van de chaos waar de moslimgemeenschap zich in bevindt. We hebben dit vooral aan onszelf te danken.  We zijn zwak omdat we ver zijn afgedwaald zijn van de boodschap van de islam. Een boodschap van vrede en rechtvaardigheid voor alle mensen. Maar de vrede en de rechtvaardigheid zijn helaas over het algemeen ver te zoeken bij de moslims en in de moslimwereld. Wij die de beste boodschap ooit hebben, negeren deze boodschap en de boodschapper.

We moeten onszelf echter niet laten ontmoedigen door het kwaad wat andere moslims in onze naam verrichten. We moeten het als een uitdaging zien om zelf wèl de boodschap na te leven, in ons gezin, in onze familie, in de buurt, op ons werk. Niet dat het altijd eenvoudig is, maar God heeft ook niet beloofd dat het leven makkelijk is. Het leven is nu eenmaal een test.

Als we er met de haren worden bijgesleept, blijven we geduldig. Als we worden beledigd, blijven we geduldig en gaan we niet over tot geweld. We hoeven niet stil te blijven, we kunnen onze woorden ook kracht bij zetten door met de beste argumenten te komen en door het beste gedrag te laten zien. We eren de profeet, vrede zij met hem, door te geloven en goed te doen, door de waarheid te spreken en anderen daartoe aan te moedigen en door geduld te tonen en anderen daartoe aan te moedigen.

Bij de Tijd
De mens lijdt waarlijk verlies
Behalve degenen die geloven en goede daden verrichten,
Die elkaar aanmoedigen tot (het spreken van) de waarheid en tot geduld





Geen opmerkingen: