woensdag 29 mei 2013

Genade van Allah

Het overkomt me niet zo vaak, maar ik heb vandaag het ochtendgebed gemist. Volgens mij heb ik de wekker nog wel gehoord, heb 'm uitgezet en ben meteen weer naar dromenland vertrokken. Maar zeker weten doe ik het niet. Om 5.46 uur werd ik wakker. De zonsopkomst was al twintig minuten geleden. Ik had heel erg de neiging om maar gewoon weer verder te slapen - want ik was toch al te laat - maar ik weet dat het een goed gebruik is, naar het voorbeeld van de profeet Mohamed (vrede zij met hem) om dan toch gelijk op te staan. Het is ons namelijk aangeraden om meteen te bidden, als wij ons herinneren dat we een bepaald gebed gemist of verzaakt hebben.

Het schijnt Rahmatoellah, Genade van Allah, te zijn als je een keer door de wekker heen slaapt.

Fadjr, het ochtendgebed, is het moment dat de twee engelen aan onze zijden die onze daden optekenen naar hun Heer opstijgen i.v.m. 'de wisseling van de wacht'. God zal vragen: hoe hebben jullie mijn dienaar achtergelaten? Vanochtend antwoordden de engelen: "Slapend" in mijn geval, maar op de andere dagen hoop ik dat ze zullen jubelen van vreugde, dat ik met mijn hoofd de grond raakte in aanbidding toen zij vertrokken. De engelen zijn bijzonder met ons lot begaan.

Ik heb perioden dat ik na het horen van de wekker meteen rechtop in bed zit, maar ook, en dan vooral in deze lenteperiode, dat het zwaar is om op te staan. Het avond- en nachtgebed waren immers ook al laat. Het is dan zaak om mezelf aan te sporen toch gelijk op te staan. Ik sta op, niet omdat ik bang ben dat ik anders straf krijg van een boze God. Maar ik sta op, omdat ik mijzelf onrecht aan doe als ik het gebed oversla. Ik doe mijzelf ongelooflijk tekort als ik niet bid. God heeft mijn gebed namelijk niet nodig, maar ik heb het zelf heel hard nodig.

Het wonderlijke is dat God geeft en geeft en geeft. Wij realiseren ons dat meestal niet. Maar Hij is zo Vrijgevig. Niet alleen geeft Hij  aan mij die doorgaans netjes het gebed verricht, maar ook aan al degenen die niet bidden. Aan degenen die Hem verheerlijken, en aan de grootste ellendelingen op aarde. Hij geeft van zijn rizq (rijkdom, onderhoud) aan wie Hij wil. Ieder krijgt zijn of haar deel, zoals is vastgelegd in een boek, dat bewaard wordt onder de Troon van God. De een wat meer dan de ander. De een omdat hij toch alleen maar in dit leven gelooft en God hem dienovereenkomstig de beloning van deze wereld schenkt, maar hem in het Hiernamaals zal vergeten zoals hij God vergat in dit leven. De ander zal mogelijk armoede kennen in deze wereld en hij of zij zal beproefd worden in meer of mindere mate. Dit alles met het doel om steeds meer beloningen te verzamelen voor het Hiernamaals. Hij zal zijn dienaar zuiveren zoals een goudsmid het beste goud zuivert in het vuur En Hij zal ons polijsten als natuursteen zodat ons ware zelf en ons mooie karakter steeds duidelijker in beeld komen en we gaan glanzen en schitteren.


Ikzelf vraag als dienaar altijd om zegeningen in deze wereld en in de volgende wereld. Dat mag. Het mag niet alleen, maar het wordt ook aangeraden. Behalve dat vragen vrij staat, houdt God ook nog een keer van de dienaar die veel vraagt, die met Hem communiceert en contact houdt. Hij wacht op onze vragen met een grote glimlach, omdat Hij weet hoe wij als mens zijn: we willen graag van alles hebben en houden. Hij kent al onze gedachten en onze wensen, Hij is ons nader dan onze eigen halsslagader.

En dat is precies de reden dat ik het ochtendgebed niet wil missen. Het is mijn contactmoment met mijn Schepper, aan wie ik mijn dankbaarheid toon voor het leven dat ik heb gekregen en van wie ik vraag mij altijd van Zijn Genade te schenken. Want ik kan nog zoveel goede daden verricht hebben; dat alles zal mij niet baten, als ik daarbij geen liefde heb getoond aan degenen aan wie ik iets gaf of voor wie ik iets deed, of dankbaarheid heb getoond aan de Schepper die het mogelijk maakte, dat ik überhaupt een goede daad kon verrichten.

"O Allah, schenk ons Licht, Leiding en Uw Liefde. Schenk ons Geduld, Geluk, Geloof en Gezondheid, maar bovenal Uw Genade, want zonder Uw Genade zijn wij reddeloos verloren."








Geen opmerkingen: